Din kundvagn är tom
Avancerad sökning
Tillbaka
Nyheter | 2014-07-21 16.38

Få koll på företagets affärer med Google Analytics i mobilen

På temat Beach Office skriver Linus Larsson om hur du håller koll på hemsidan i sommar. Linus jobbar till vardags med sökmotoroptimering och digitala strategier på TopVisible och har många års erfarenhet av konvertering och webbanalys.

 

Många webbplatsägare idag får besökstatistik från Googles verktyg Google Analytics som är gratis och ett av världens mest använda. Där kan de se hur många som besöker webbplatsen, var de kommer ifrån och vad de gör. Det kan vara ett siffertungt arbete, men ibland räcker det att man bara "håller koll".  

Perfekt i tid inför sommarsemestern har Google (äntligen) släppt en Google Analytics-app till iPhone! Appen har funnits till Android ett bra tag, men på iPhone har den, fram tills nu lyst med sin frånvaro. Med kontoret på stranden kommer appen väl till pass, oavsett om du bara vill snabbkolla lite eller om du vill gräva djupare i statistiken.

Google har lyckats trycka in nästan alla vyer i appen; Översikt, Realtid, Målgrupp, Förvärv, Beteende och Konverteringar. Givetvis har man skalat bort vissa filtreringar och vissa parametrar, men du kan utan tvekan ta reda på det mesta utan att veva igång din datorburk. Hur många besökare har vi just nu? Vilka produkter har sålts mest i juli? Hur gick den där sommarkampanjen egentligen? All data vid dina fingertoppar - oavsett om du ligger på stranden, är i sommarhuset eller tar skydd under ett paraply.

Precis som med Google Analytics på datorn kan det ibland kännas som att man drunknar i siffror i Google Analytics-appen. Vad ska man titta mer noggrant på under sommaren? Här är tre förslag:

  1. Vilka enheter använder besökarna? Många gör nog som du och går över mer på mobilen under sommaren. Är er webbplats redo för det?
  2. Hur lång tid spenderar de? Tar de sig äntligen tid att läsa den där långa krönikan ni skrev eller vill de snabbt hitta öppettider och kontaktuppgifter?
  3. Var kommer besökarna ifrån? Folk spenderar med tid på Facebook och sociala medier när de är lediga, men tar de sig därifrån till er webbplats?

Givetvis, om det är en webbshop du driver; håll koll på intäkterna i realtid samtidigt som du njuter av solen vid poolkanten.

Bildexempel Google Analytics i mobilen

Läs fler blogginlägg