Din kundvagn är tom
Avancerad sökning
Tillbaka
Produkter och tjänster | 2011-02-08 11.46

Porteringar

Den sista tiden tycker jag dock att det har blivit mer och mer omständigt att få med mig mitt nummer. En av anledningarna är säkert att jag har gått från att ha privatabonnemang till att istället ha företagsabonnemang, men det har också blivit svårare eftersom flera operatörer motarbetar porteringar av mobiltelefonnummer. Eller åtminstone motarbetar att underlätta porteringar. Och då speciellt för företag.

Om du vill byta till Phonera som operatör och ta med dig ditt telefonnummer så gör vi allt som står i vår makt för att göra övergången så enkel som möjlig för dig. Vi ser bland annat till att informera dig så mycket vi kan och vi ger dig ett tillfälligt nummer som du kan använda och ringa billigt med till dess att din portering har gått igenom.

Det som kräv att du själv gör innan numret kan porteras är egentligen två saker:

Om du har ett kontantkort så måste du först se till att registrera det hos din nuvarande operatör. Detta för att de ska veta att ditt nummer tillhör dig, och så att vi, i vår tur, vet vems nummer vi skall lyfta över till oss. Detta kan du oftast göra enkelt via din nuvarande operatörs hemsida.

Det andra du måste göra är att kontakta din nuvarande operatör för att öppna upp ditt nummer för utportering. D.v.s. du måste meddela din nuvarande operatör att en annan operatör skall överta ditt mobilnummer.

Här uppstår ofta problem för dig som kund. I detta läge hamnar många nämligen hos en säljare istället för en kundtjänstmedarbetare. Och för många tar det lång tid innan säljaren går med på att öppna upp för utportering. Och självklart är det så. De får ju betalt för varje kund som de kan övertala att stanna.

Vi på Phonera har försökt underlätta detta så mycket som möjligt för dig som vill byta till oss som mobiltelefonioperatör. Om vi får ett stopp i porteringen så skickar vi ett färdigskrivet brev till dig som du kan skriva under och skicka vidare till din operatör. På så sätt slipper du lägga onödig tid på operatörsbytet, du slipper telefonköer och du slipper påstridiga säljare.

Vi hade dock velat gå längre för att hjälpa dig. Vi hade gärna kontaktat din nuvarande operatör åt dig. Vi hade gärna öppnat upp ditt nummer och sen gjort porteringen. Vi hade gärna suttit i telefonkö åt dig, skrivit brevet och sedan postat det åt dig. Men tyvärr får vi inte det. Inte ens med din fullmakt. Inte ens om du ber oss.

De flesta operatörer nekar nämligen fullmakter och kräver att du själv skall kontakta dem. Vi tycker inte det är bra, och jobbar för att hitta en lösning för att komma runt detta. En lösning som underlättar för dig som kund, för som kund hos Phonera vill vi alltid göra det enklare för dig. Det är nämligen så vi hamnat i toppen på SKI, Svenskt Kvalitetsindex, tre år i rad över Sveriges nöjdaste företagskunder.

Läs fler blogginlägg