Din kundvagn är tom
Avancerad sökning

Mer inom Fast telefoni

FAQ - Frågor och svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna till vår Kundservice


Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta oss!

 

Mobil telefoni

  • Vad behöver jag för att kunna skicka mms från min mobil?
    För att kunna skicka mms från din mobiltelefon behöver du ha rätt APN-inställningar i din mobiltelefon. Besök vår informationssida: Generella APN-inställningar

  • Vad behöver jag för att kunna surfa på min mobil?
    För att kunna surfa med mobilen behöver du ställa in korrekt APN för mobil surf. Läs guiden som är anpassad för din smartphone. Vet du redan hur du gör, hittar du rätt inställningar här under.

  • Vad behöver jag för att kunna göra internetdelning?
    För att kunna dela internet med en annan enhet, krävs korrekta APN-inställningar i mobilen. För detaljerad information om hur du gpr tillväga, ladda ner rätt guide för din mobiltelefon. Vet du redan var du ställer in dem, så hittar du rätt information här under.

  • Jag har beställt mobilt bredband, men hur gör jag för att komma igång och använda det?
    Vi hjälper dig att installera ditt mobila bredband. Ladda ner vår guide. Den gäller oavsett vilket modem du har fått från oss. Guiden är anpassad för både Huawei E173 samt Huawei E367.

  • Jag har beställt ett mobilabonnemang och undrar när det kommer igång?
    Du ser planerat inkopplingsdatum i den avtalsbekräftelse som går ut till dig kort efter det att ett avtal träffats.

  • Jag har fastnummer i mobilen och inget händer när jag ringer till mitt fasta nummer. Vad gör jag?
    Det kan bero på något av följande: Fasta telefonnumret är inte porterat ännu. Mobila telefonnumret är inte porterat över till Phonera ännu, alternativt finns inte Phoneras simkort i mobiltelefonen. Är dessa saker kontrollerade rekommenderar vi dig att ta kontakt med oss på 040 622 10 00 för felsökning.

Inställningar:
APN för mobilsurf: services.telenor.se
APN för MMS: services.telenor.se

 

Faktura

  • Jag vill ändra fakturaperiod, hur gör jag?
    Kontakta kundservice, så får du hjälp att ändra din faktureringsperiod. Det går att välja månad, varannan månad samt kvartal.

  • Kan jag få en specificerad faktura?
    Det är enkelt att beställa en fakturaspecifikation. Kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Hur byter jag fakturaadress?
    Logga in på Mina företagssidor och uppdatera dina kontaktuppgifter. Har du inte registrerat dig här på webben än, gör du det enkelt här.

  • Hur gör jag för att slippa betala fakturaavgiften?
    Anmäl dig för e-postfaktura så slipper du fakturaavgiften. Du ändrar enkelt faktureringsform på Mina företagssidor. Om du inte har registrerat dig än gör du det här. Koppla ditt kundnummer och det blir enkelt att administrera dina fakturor direkt här på webben. Du kan också ansöka om autogiro. Ladda ner ansökningsblankett här nedan.

  • Varför har jag fått påminnelse/inkassoavgift trots att jag betalt?
    Betalningspåminnelsen skickas ut sju dagar efter det ursprungliga förfallodatumet. Fakturan går vidare till inkasso sju dagar efter påminnelsen om fakturan fortfarande står som oreglerad. Ibland kan det dröja innan informationen om betalning hinner registreras och uppdateras i systemen, och därför hinner en faktura gå ut. På den här typen av påminnelser informeras du alltid om att om du redan har betalt de senaste dagarna, så kan du bortse från fakturan.
    Registrera dig på Mina företagssidor, så får du koll på dina fakturor och ser all nödvändig information kring sista betalningsperiod, om och när en faktura är betald med mera!

  • Det står ” Telekollen” på min faktura. Vad är det för något?
    Telekollen är en prislista från Phonera, som du har kopplat till din telefonitjänst. Det är ingen extra tjänst som du betalar för, utan alltså endast namnet på din prisplan. Telekollen följer samma samtalspriser som Företag 20.

  • Jag förstår inte min faktura, kan jag få hjälp att tyda den?
    Vi har en ny faktura-layout sedan november 2015. För att göra det enkelt för dig som kund att läsa den korrekt, har vi tagit fram en fakturaguide. Du är givetvis också välkommen att kontakta vår kundtjänst. Ring 040-622 10 00.

  • Hur använder jag min kreditfaktura?
    Du använder din kreditfaktura genom att dra av den mot originalfakturan. Du betalar sedan in mellanskillnaden.

  • Vad är en minimidebitering?
    En minimidebitering är att betrakta som en lägsta månadskostnad för din trafik. Du betalar i regel en minimidebitering för att få tillgång till mer fördelaktigt samtalspris. Du betalar minimidebiteringen som en fast avgift även om du inte ringer något en månad. Ringer du däremot för ett högre belopp än själva minimidebiteringen så blir du  fakturerad för minimidebiteringen och den överskjutande trafiken.


Snabblänkar till guider och beställningsformulär:

Fakturaguiden
Ansökan om autogiro 236 - För faktura som börjar på nummer 236
Ansökan om autogiro 238 - För faktura som börjar på nummer 238

 

Betalning

  • Vad har ni för plusgiro-nummer?
    Vårt plusgiro-nummer är 306581-0

  • Vad har ni för bankgiro-nummer?
    Vårt plusgiro-nummer är 5871-3678

  • Jag har råkat betala dubbelt en månad, hur gör jag?
    Kontakta oss, så hjälper vi dig med en kreditering.

 

Avtal:

  • Avslutas mitt avtal på Fast Telefoni med föregående operatör automatiskt?
    Phonera rekommenderar att du själv gör den formella uppsägningen, detta då det tidigare avtalet kan vara kopplat till fasta avgifter som annars bara fortlöper.
    Uppsägningen bör göras först efter bekräftad överföring från vår sida.Det tekniska bytet sker via automatik och bekräftas alltid med skriftliga bekräftelser.

  • Kan jag ångra mig om jag redan har tecknat ett avtal?
    Vid beställning som företagare gäller Köplagen. Ångerrätten gäller endast vid tecknande av privat avtal och är alltså inte tillämplig för er som företagare. Då Phonera riktar sig åt företagskunder följer vi avtals- samt köplagen och då gäller avtalsdatum.

  • Vad är det för skillnad mellan bindningstid och uppsägningstid?
    Uppsägningstid betyder att ni ska meddela er operatör innan ni byter operatör/upphör med ert telefoniabonnemang. Om ni byter operatör före uppsägningstidens utgång så debiteras ni i de flesta fall en uppsägningsavgift. Bindningstid innebär att ni binder er hos en operatör en längre tid, oftast 12, 24 eller 36 månader. Efter det att bindningstiden löpt ut förlängs avtalet automatiskt med 3 månaders uppsägningstid.

  • Vad är skillnaden mellan uppsägning och upphörande?
    En uppsägning hos Phonera innebär att avtalet med oss sägs upp. Ett upphörande innebär att numret försvinner helt. För upphörande krävs skriftlig uppsägning.
  • Vad innebär tre månaders uppsägningstid?
    Tre månaders uppsägningstid betyder att ni ska meddela oss senast tre månader innan ni tänkt byta operatör/upphöra med ert telefoniabonnemang. Om ni byter operatör före uppsägningstidens utgång så debiteras ni en uppsägningsavgift.

  • Jag har fått ett brev om att jag inte ringer aktivt med er, vad innebär det?
    Detta kan bero på två saker; antingen har du inte ringt några samtal på en månad, eller så har du bytt operatör utan att säga upp ert avtal hos oss.

  • Hur fungerar Prisgarantin?
    Phonera erbjuder en prisgaranti på Fast- och IP-telefoni som innebär att du aldrig ska behöva lämna Phonera som operatör på grund av priset. Vi sänker helt enkelt vårt pris till samma nivå om du får ett bättre erbjudande gällande din samtalstrafik från annan operatör.
    Om du får ett erbjudande om samtalspriser från en annan operatör som du anser är bättre än de du har hos oss så kontakta kundtjänst på 040-622 10 00 och meddela detta. Om du visar oss en offert från annan operatör och vi inte kan matcha erbjudandet så släpps du, utan uppsägningstid, från avtalet med oss.

  • Hur gör jag om jag vill överlåta avtalet till någon annan?
    Ni kan fylla i vår blankett genom att ladda ner den här under, eller också kontakta vår kundservice för att få hjälp.
  • Jag har bytt till en annan operatör men vill återanslutas till er, hur gör jag?
    Ni är naturligtvis välkomna tillbaka. Kontakta vår kundtjänst på 040-622 10 00 för återanslutning.

  • Hur gör jag för att säga upp mitt abonnemang?
    Uppsägning hanteras skriftligen via uppsägningsblankett. Kontakta kundtjänst på 040-622 10 00.


Snabblänkar:

Phoneras Allmänna villkor
Phonera Prisgaranti
Överlåtelseblankett Avtal


Övriga tjänster inklusive analog och IP-telefoni

  • Vad gör jag om jag vill teckna tilläggstjänster som nummerpresentation röstbrevlåda eller hemligt nummer?
    Det går att beställa dessa tjänster vid nybesätllning direkt här i webbshopen. Har du redan ett telefoni-abonnemang hos oss, och vill lägga till tjänsten, kontakta vår kundservice så lägger vi in aktuell tjänst i ert avtal.
  • Hur lägger jag in eller tar bort direkt vidarekoppling för fast telefoni?
    Inkoppling: Tryck *21* följt av telefonnummer inklusive riktnummer. Avsluta med #
    Urkoppling: Tryck #21#. Tryck sedan på symbolen för lur.
  • Hur lägger jag in eller tar bort vidarekoppling vid ej svar?
    Detta görs genom att trycka *61*telefonnummer*antal sekunder# för inkoppling och #61# för urkoppling.
  • Hur lägger jag in eller tar bort en vidarekoppling vid upptaget?
    Detta görs genom att trycka *67* för inkoppling och #67# för urkoppling.
  • Hur gör jag om jag vill aktivera spärr för betalsamtal, nummerupplysning eller mobiltelefonsamtal?
    Ring kundservice på 040-622 10 00 för hjälp med spärr av samtal.
  • Jag vill byta telefonnummer, hur går det till?
    Vi har möjlighet att erbjuda bra telefonnummer som är lätta att komma ihåg för dina kunder. Så kallade guldnummer. Det kan även finnas andra anledningar till att byta nummer. Oavsett, så hjälper vi dig. Kontakta oss för hjälp att byta telefonnummer.
  • Kan man spåra samtal hos Phonera?
    Alla utgående samtal registreras hos oss och möjlighet för samtalsspecifikation finns. När det gäller inkommande samtal så registreras dessa inte.
  • Kan man stänga ner ett nummer tillfälligt?
    Ja. Kontakta kundtjänst för hjälp att tillfälligt stänga ner ett nummer.
  • Hur gör jag om jag vill flytta telefonen?
    Det går bra att flytta ditt telefoni-abonnemang. Du begär en flytt via ett formulär som ifylles skriftligen. Kontakta oss på Kundservice så hjälper vi dig.
  • Hur gör man för att felanmäla telefonen?
    Inom kort kan du enkelt felanmäla din fasta telefon direkt här på webben. Tills dess ber vi dig att kontakta kundtjänst för felanmälan.
  • Vad kostar det att öppna ett nytt nummer (med nytt jack)?
    Kostnaden för nybeställning är 930 kronor exklusive moms.
  • Kan vi ha telefoniabonnemanget hos annan operatör, och endast förvalet hos Phonera?
    För att ha tjänsten delad hos två operatörer fungerar det tekniskt endast om telefoniabonnemanget finns hos Telia. Hos övriga operatörer krävs en samordning av dessa tjänster.
     
  • Hur lyssnar jag av röstbrevlådan från min egen eller annan telefon?
    För att lyssna av ditt röstsvar från din IP-telefon ringer du 133. Om du vill lyssna av ditt röstsvar från någon annan telefon ringer du 0770-33992. Du blir då tillfrågad vilket nummer du har och din personliga kod.